Hva er en søkeordsanalyse?
En søkeordsanalyse er en systematisk kartlegging av ord og fraser dine potensielle kunder bruker i søk når de er på jakt etter dine eller konkurrenters tjenester eller produkter.
En god SEO-strategi bør alltid starte med en søkeordsanalyse, slik at man har et godt fundament når man skal starte det operative arbeidet med å optimalisere et nettsted.
Formålet med en slik analyse er å få oversikt over hvilke søkeord målgruppen din bruker i søk, hvor høy konkurranse det er om søkeordene og hvor godt rustet din bedrift er sammenlignet med konkurrenter til å rangere for dem.
Søkeordene potensielle kunder bruker gir også uttrykk for behov, spørsmål og eventuelle bekymringer. En analyse er derfor en unik mulighet til å bli bedre kjent med dem, samt en mulighet til å lage tjenester eller innhold som svarer på kundenes behov.
Skaper man innhold som svarer på de behovene og spørsmålene potensielle kunder har vil man skape gode brukeropplevelser og øke potensielle inngangsporter til nettsiden din.