Hva er egentlig SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er det strategiske og operative arbeidet med å øke kvalitetstrafikk fra det «organiske søket» i søkemotorene.

Før var dette mye enklere enn det er i dag, men søkemotorenes algoritme blir stadig med kompleks. For ti år siden kunne man bare få noen lenker inn til en side og sørge for at man nevnte søkeordet nok ganger på en side. Nå er bilde et helt annet.

Nå tar imidlertid søkemotorene hensyn til blant annet nettsidens brukervennlighet, lastetid, innhold, navigasjons- og informasjonsarkitektur, samt en rekke andre innholdsmessige og tekniske krav.

Hvorfor er SEO så viktig?

For mange bedrifter er søkemotorene en av de desidert viktigste kildene til trafikk. Ofte er det ikke bare den største kilden til trafikk, men også den mest verdifulle.

Ofte ser man at besøkende fra søkemotorene i snitt bruker mer tid, klikker på flere sider og kjøper mer sammenlignet med andre kanaler.

Trafikk fra søkemotorene styres av etterspørsel. Det er brukerne selv som aktivt søker etter informasjon. Dette skiller seg ofte fra andre kilder til trafikk (eks. SoMe) hvor trafikken styres av at man «fanger» brukerne gjennom engasjerende innhold.

Ofte ser man at besøkende fra søkemotorene i snitt bruker mer tid, klikker på flere sider og kjøper mer sammenlignet med andre kanaler. Det finnes selvsagt ingen regel uten unntak, men min erfaring er at for de fleste bedrifter er dette kilden som gir mest verdifull trafikk.

Det er derfor viktig at man legger til rette for at man rangerer bra for søkeord som er relevant når folk jakter på informasjon om produkter eller tjenester du tilbyr. Det er hovedsakelig to måter å rangere i søkemotorene – betalt og «organisk». Det sistnevnte er rangeringene man gjør seg fortjent til.